MARCINHD
OJCIEC DYREKTOR
Dołączył: 16 Mar 2009
Posty: 307
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grudziądz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 12:29, 12 Wrz 2009 Temat postu: AIRSOFT |
|
|
Airsoft – gra zespołowa wykorzystująca pneumatyczne repliki broni palnej strzelające plastikowymi kulkami o kalibrze 6 (lub mm.
Spis treści [ukryj]
1 Wstęp
2 Rozgrywki
3 Wyposażenie i koszty
4 Bezpieczeństwo
5 Airsoft a paintball
6 Historia
Wstęp [edytuj]
Podstawowym celem w grze jest trafienie przeciwnika plastikową, najczęściej nie powodującą obrażeń, kulką. Scenariusze gry zazwyczaj naśladują fikcyjne, bądź historyczne działania wojenne, policyjne lub potyczki oddziałów paramilitarnych. W czasie rozgrywki obowiązuje zestaw zasad bezpieczeństwa spisanych w tzw. prawie ASG. Najważniejszą z nich jest obowiązek używania okularów ochronnych. Ustalenia szczegółowe odnośnie zasad trafienia, czasu powrotu do gry, warunków zwycięstwa itp. zależą od typu rozgrywki
Rozgrywki [edytuj]
W grach airsoftowych może uczestniczyć od kilku do kilkuset osób. Odbywają się one najczęściej w odludnych miejscach o dużej powierzchni (lasy, poligony wojskowe, puste budynki pofabryczne).
Gry airsoftowe najczęściej należą do 3 kategorii:
Gry sportowe "strzelanki" – dwie lub więcej drużyn konkuruje w nich dążąc do wykonania określonego zadania. Zazwyczaj w scenariuszach tego typu chodzi o przejęcie kontroli nad określonymi lokalizacjami, odbicie zakładnika bądź wyeliminowanie wszystkich przeciwników. Trafienie powoduje wyłączenie zawodnika z gry do końca rozgrywki lub na kilka-kilkanaście minut. "Strzelanki" są dynamiczne, trwają kilkadziesiąt minut do kilku godzin.
LARP-y – rozgrywki o bardzo rozbudowanej warstwie fabularnej, gdzie strzelanie pełni rolę dodatku, a najważniejszy jest klimat i kreatywność graczy. Scenariusze zazwyczaj są bogate w akcenty humorystyczne, używa się dużej ilości rekwizytów. Przykładowa rozgrywka to impreza w czasie której kilkuset graczy podzielonych na frakcje próbuje środkami dyplomatycznymi, ekonomicznymi i militarnymi przejąć kontrolę nad fikcyjnym mini-państwem.
Milsimy (skrót od ang. military simulation) – gry mające jak najwierniej odwzorowywać warunki prawdziwego pola walki. Nierzadko trwają ponad 24 h, wymagają dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, zawierają elementy sztuki przetrwania. Często pojedyncze trafienie eliminuje całkowicie z rozgrywki.
Zazwyczaj rozgrywki airsoftowe łączą w sobie elementy tych 3 kategorii.
Wyposażenie i koszty [edytuj]
Replika M15A4 Classic Army z kolimatorem, powyżej magazynekRepliki ASG cechują się dużym podobieństwem zewnętrznym do prawdziwej broni palnej, często są nie do odróżnienia dla laika. Nie są jednak bronią w rozumieniu prawa, jako że energia wylotowa kulki nie przekracza 17 dżuli, a zazwyczaj mieści się w przedziale 1-3 dżule. W związku z tym nie jest potrzebna ich rejestracja i mogą być używane przez nieletnich. Repliki zależnie od mocy strzelają celnie na odległość 20-80 metrów. W jednym magazynku mieści się od 8 do kilku tysięcy kulek.Zazwyczaj repliki ASG sprzedawane są z magazynkami typu hi-cap na 200-500 kulek lecz nie jest to reguła. Ceny replik wahają się od 500 do paru tysięcy złotych (SYSTEMA PTW,Inokatsu,Tokyo Marui,G&G, Classic Army). Najtańsze zbudowane są z plastiku, mają słabą moc i trwałość. Nowa replika uznanej marki (np. CA, G&P, ICS) to wydatek rzędu 700-1200 PLN. Obecnie w Polsce kształtuje się rynek tak zwanych replik klasy II, których ceny wahają się od 200 do 600 PLN. Najpopularniejszymi producentami w tym przedziale cenowym są CYMA, P&J, JG , A&K oraz Boyi.
Podstawowym elementem wyposażenia są okulary ochronne. Przed użyciem w czasie gry powinny one przejść test – postrzał z najmocniejszej repliki z najbliższej odległości. Ze względów praktycznych przydatny jest również mundur, buty wojskowe oraz kamizelka taktyczna na ekwipunek i magazynki. Wielu graczy angażuje się z czasem w rekonstrukcje historyczne, czyli odtwarzanie umundurowania i wyposażenia prawdziwych formacji zbrojnych. Proste okulary i mundur można kupić za kilkadziesiąt złotych.
Dodatkowo każdy uczestnik "strzelanek" airsoftowych może być zobligowany przez organizatorów do posiadania czerwonej chustki/szmatki. Czerwone kawałki materiału służą do sygnalizacji, że dany uczestnik został trafiony i jest wyłączony z gry. Szmatka powinna być zakładana na głowę lub umieszczana w innym widocznym miejscu ponieważ często zdarzają się przypadki strzelania do schodzących z pola "trupów".
Bezpieczeństwo [edytuj]
Airsoft może być bezpieczną rozrywką pod warunkiem przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa. W przypadku noszenia okularów ochronnych, zachowania zdrowego rozsądku i szacunku dla zdrowia i bezpieczeństwa innych graczy można być pewnym że nie stanie się nic złego.
Ślad po trafieniu kulką z repliki jest niewielki – niczym ugryzienie komara. Jedynie postrzelenie z bardzo bliskiej odległości może spowodować siniaka a nawet przebicie skóry. Z tego względu zakazane jest strzelanie z małych odległości. W zależności od mocy repliki za rozsądny dystans minimalny uznaje się od 3 do 15 metrów. Oczy, będące najwrażliwszą na uszkodzenie częścią ciała zawsze powinny być chronione odpowiednio wytrzymałymi okularami, goglami lub maską.
Ewentualne niebezpieczeństwo wiąże się przede wszystkim z terenami na których odbywają się gry – zazwyczaj są to lasy lub opuszczone budynki, aby uniknąć zagrożeń należy tu zachować zdrowy rozsądek.
Dość istotną rzeczą występującą w Airsofcie jest tzw. "terminatorstwo", czyli nie przyznanie się do postrzelenia kulką. Ponieważ kodeks ASG opiera się na kodeksie bushido, "terminatorstwo" jest traktowane bardzo rygorystycznie, często osoba przyłapana na takim zachowaniu kilkukrotnie, zostaje wyrzucona z drużyny.
Airsoft a paintball [edytuj]
Kulki airsoftowe nie zawierają w sobie farby, w przeciwieństwie do kulek paintballowych. Z tego względu graczy obowiązuje kodeks honorowy wymagający przyznania się do trafienia. Historycznie paintball rozwijał się w USA i ma charakter przede wszystkim rozrywki, sportu drużynowego (szczególnie w wydaniu speedballowym). Airsoft wywodzi się z Azji – w Japonii, Hongkongu, Chinach i na Tajwanie projektowana i produkowana jest większość sprzętu. Między innymi ogromnej popularności airsoftu w Korei Południowej czy na Tajwanie, krajach wysoce zmilitaryzowanych i permanentnie zagrożonych przez sąsiadujące potęgi wojskowe, airsoft zawdzięcza swój odmienny od paintballa charakter – nacisk na maksymalne podobieństwo replik do prawdziwej broni palnej. Głównymi nurtami paintballa są woodsball (gra w środowisku naturalnym), oraz speedball(gra na boisku otoczonym siatką między sztucznymi przeszkodami). Speedball w zupełności nie przypomina airsoftu, woodsball najczęściej uprawiany jest w tych samych miejscach co airsoft (lasy, opuszczone fabryki itp). Realizm wyglądu replik airsoftowych jest znacznie większy niż markerów paintballowych, jednakże ich ceny wraz z jakością wykonania kształtują się podobnie. Znaczna różnica występuje w cenie kulek - airsoftowe są dużo tańsze, gdyż nie zawierają w sobie farby i łatwiej je wytwarzać. Zasadniczo realizm pola walki bardziej oddaje airsoft, jednak w kwestii replik, markery typu Real Action najlepiej oddają funkcjonowanie prawdziwej broni. Podobnie jest w przypadku amunicji Simunition (naboje podobne do broni palnej, z kulką z farbą), jednak nie można jej posiadać bez pozwolenia.
Historia [edytuj]
Repliki ASG powstały po II wojnie światowej w Japonii aby umożliwić ćwiczenia oddziałom militarnym, które podlegały wówczas rygorystycznym przepisom dotyczącym posiadania i używania broni palnej. U podstaw airsoftu leży więc tradycja bushido, kładąca nacisk na honor, szacunek dla przeciwnika i samodoskonalenie – hasła wciąż żywe w airsofcie. Pierwsze komercyjne repliki pojawiły się na rynku w latach osiemdziesiątych. W ostatnim czasie, dzięki pojawieniu się tanich replik produkowanych w Chinach airsoft stał się stosunkowo rozpowszechnioną rozrywką.
wszystkie materiały pobrane z wikipedia.pl
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARCINHD dnia Sob 12:30, 12 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|